Міністерство освіти і науки України
Національний університет „Львівська Політехніка”
Практична робота № 1
„ КОЛІРНІ МОДЕЛІ. ЗМІШУВАННЯ КОЛЬОРІВ”
з курсу „ Геометричне моделювання у конструюванні інженерних об'єктів і систем ”
Львів-2005
ІНДИВІДУАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ
Варіант 3
а) провести перетворення кольору (див. Додаток 2, номер кольору=номеру варіанту) з RGB => CMY;
б) зробити один колір (див. Додаток 2, перший колір = номер варіанту) світлішим на 35%, та другий колір (див. Додаток 2, другий колір = номер варіанту+35) світлішим на 1/5 та змішати два отриманих кольори.
3.
aqua
00
FF
FF
38.
darkviolet
94
00
D3
КОРОТКІ ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ
КОЛІРНА МОДЕЛЬ CMYK
Більшість кольорів, що ми бачимо в оточуючому нас світі, є наслідком відбивання і поглинання світла. Наприклад, сонячне світло, падаючи на зелену траву, частково поглинається, і відбивається тільки його зелена складова. При друкуванні на принтері, на папір наноситься кольорова фарба, що відбиває тільки світло визначеного кольору. Усі інші кольори поглинаються, чи віднімаються із сонячного світла. На ефекті віднімання кольорів побудована модель представлення кольору, що називається CMYK. Модель використовується в поліграфії. Як основні кольори тут також приймаються три: Cyan (голубой), Magenta (рожевий чи його ще називають пурпурний), Yellow (жовтий), К (чорний від слова ЬіасК) використовується для підвищення контрастності надрукованих зображень. Ця модель використовується для опису відбитих від поверхні папера кольорів, тому вона називається субтрактивной (subtract -віднімати). Між моделями RGB та CMYK немає однозначної відповідності, тобто деякі відтінки кольору однієї моделі не можуть бути в принципі відтворені в іншій моделі і навпаки. Саме цим викликана необхідність калібрування устаткування (сканера, монітора і принтера) на предмет відповідності кольорів (рис. 8).
Рис. 8 Геометричне представлення колірної моделі CMYK
Вибір кольорів для моделі невипадковий, вони тісно зв'язані з кольорами моделі RGB. Блакитний колір утвориться при поглинанні червоного, пурпурний при поглинанні зеленого, а жовтий відбитий колір виходить у результаті поглинання синього. При нанесенні більшої кількості фарб різних кольорів поглинається більше кольору і менше відбивається. Таким чином, при змішуванні максимальних значень цих трьох кольорів ми повинні одержати чорний колір, а при повній відсутності фарби повинний вийти білий колір. Однак у дійсності при змішуванні трьох фарб виходить брудно-бурий колір, тому що використовувані реальні барвники відбивають і поглинають колір не так, як описано в теорії. Чорний колір виходить тільки при додаванні чорної фарби, тому в модель CMYK і додана чорна складова. Система CMYK широко застосовується в поліграфії. Типографське устаткування працює винятково з цією моделлю, та й сучасні принтери теж використовують барвники чотирьох кольорів. При друкуванні на папір наносяться кілька шарів прозорої фарби, і в результаті ми одержуємо кольорове зображення, що містить мільйони різних відтінків. Системи RGB і CMYK зручні при роботі з конкретним устаткуванням, але не дуже зручні для людського сприйняття. У різновиді цієї моделі, що називається CMY, відсутній чорний колір, вона застосовується значно рідше.
ЗМІШУВАННЯ КОЛЬОРІВ
Кольори на основі додавання та віднімання.
Хоча світловий потік і складається з хвиль різної довжини, наші очі в першу чергу реагують на світлові довжини хвиль червоного, зеленого і синього кольорів. Червоний, зелений і синій називають аддитивньїми чи кольорами на основі додавання (additive primaries), тому що нескінченна безліч кольорів може бути створена шляхом додавання різних ступенів насиченості червоного, зеленого і синього світла. Шляхом додавання одних основних кольорів до інших одержують ще три кольори: ціан, маджента і жовтий. Якщо скласти разом червоний, зелений і синій, вийде білий колір. Нижче видно, як червоний, зелений і синій, сполучаючись один з одним, створюють білий, ціан, мадженту...